Feedback geven is een belangrijk onderdeel van persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het kan ons helpen om te groeien, te leren en te verbeteren. Alhoewel ik zelf heel openhartig en eerlijk ben, weet ik ook hoe ingewikkeld het soms kan zijn om daadwerkelijk iemand feedback te geven. We zijn bang om iemand te kwetsen, bang voor confrontatie, we weten niet hoe we het moeten verwoorden of we zijn bang dat onze feedback niet wordt geaccepteerd.
Ik wil ik je inspireren om meer aandacht te hebben voor het geven van feedback. Ik wil je laten zien dat het een krachtig instrument kan zijn om de psychologische veiligheid op de werkvloer te bevorderen.
Psychologische veiligheid, wat is dat precies?
Heel kort samengevat: Psychologische veiligheid is het gevoel dat je veilig bent om jezelf te zijn, om fouten te maken en om feedback te ontvangen. Een werkomgeving met een hoge mate van psychologische veiligheid is een plek waar mensen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Ze voelen zich veilig om hun ideeën te delen, om nieuwe dingen te leren en om zich te ontwikkelen.
Het belang van feedback en een open werkcultuur
Het niét geven van feedback of dit op de ‘verkeerde’ manier doen kan een negatieve invloed hebben op de veiligheid in een team. Het kan echter ook een krachtige manier zijn om juist psychologische veiligheid te creëren. Als we elkaar (op de juiste manier) feedback geven, laten we elkaar weten dat we elkaar zien en waarderen. We laten elkaar weten dat we bereid zijn om elkaar te helpen om te groeien en te verbeteren.
Feedback geven kan helpen om:
- Onze relaties te versterken: Feedback geven laat zien dat we om elkaar geven en dat we elkaar vooruit willen helpen.
- Onze communicatie te verbeteren: Feedback geven helpt ons om onze communicatie op een duidelijke en constructieve manier te verbeteren.
- Onszelf te ontwikkelen: Feedback geven helpt ons om onze sterke en zwakke punten te identificeren en om te leren van onze fouten.
- Open cultuur: Het geven van feedback kan bijdragen aan een open en eerlijke cultuur waarin mensen gevoelige thema’s bespreekbaar durven maken.
Mijn 8 tips bij het geven van feedback
Feedback geven is een kunst. Respectvol en constructief zijn daarbij sleutelwoorden. Dit betekent dat het opbouwend bedoeld is. Er zijn een aantal tips die ik je hierbij graag wil meegeven:
- Blijf bij jezelf: Allereerst, spreek vanuit jezelf. Vertel wat bepaald gedrag met jou doet en wat jouw beleving is. ‘‘He, op mij komt het zo over dat..’’ of ‘‘Persoonlijk heb ik hier moeite mee, omdat..’’ of ‘‘Ik heb het gevoel dat..’’
- Focus op gedrag, niet op de persoon: Geef feedback op het gedrag van de persoon, niet op de persoon zelf.
- Verplaats je in de ander: Hoe zou het voor die ander zijn om deze feedback te krijgen? Hoe zou het voor jou zijn als je in zijn/haar schoenen zou staan? Wat zou jij zelf fijn vinden en wat zou voor jou belangrijk zijn?
- Wees specifiek: Geef concrete voorbeelden van het gedrag waar je feedback op wilt geven.
- Wees constructief: Focus op wat de persoon kan doen om te verbeteren. Geef je feedback vanuit de intentie om de ander te laten groeien?
- Wees op tijd: Geef feedback zo snel mogelijk na het gedrag waar je feedback op wilt geven. Hiermee voorkom je dat iets opstapelt en leidt tot (verergering van) irritatie en frustratie.
- Wees je bewust: Wees je bewust van wáár en wánneer je feedback geeft. Is er de mogelijkheid om een rustige ruimte op te zoeken, iemand op een rustig moment apart nemen of even samen te wandelen? Soms kan het fijn zijn om de vraag te stellen: ‘‘He, wanneer komt het voor jou uit om even samen te gaan zitten?’’
- Luister: tot slot, luister naar de reactie van de ander. Feedback geven is geen éénrichtingsverkeer. Ben je bereid om écht te luisteren naar wat de ander te vertellen heeft?
Een uitnodiging aan jou
- Denk eens na over de manier waarop jij feedback geeft, komt dit overeen met de manier waarop jij graag zelf feedback ontvangt?
- Praat erover met collega’s en stel elkaar eens de vraag: ‘‘Hoe gaan we hier eigenlijk om met feedback? Durven we feedback te geven? En doen we dat op een constructieve en respectvolle manier? Wat doen we goed? En waarin is nog winst te behalen?’’
- Maak feedback geven een onderdeel van je werkcultuur.
Het is de toon die de muziek maakt
Persoonlijk vind ik het ontvangen van feedback niet altijd gemakkelijk. Voor mij is de manier waarop de feedback wordt gebracht állesbepalend. Ik herinner me nog goed dat ik feedback kreeg van een leidinggevende. Ik was nog jong en vrij onervaren en net begonnen met een nieuwe baan. Ook was ik onervaren en onzeker in het omgaan met feedback. Ze gaf me feedback op een manier die opbouwend en respectvol was. Ik vond het fijn dat ze duidelijk was, ze benoemde wat het met haar deed en ze gaf concrete voorbeelden. Hierdoor begreep ik heel goed wat ze bedoelde. Ik had echt het gevoel dat ze me feedback gaf vanuit oprechte betrokkenheid en bereidheid om me te vooruit te helpen. Ze had het beste met me voor. Hierdoor kon ik haar feedback heel goed ontvangen. Ze zeggen niet voor niets ‘‘Het is de toon die de muziek maakt’’. Het valt of staat met de manier waarop jij de boodschap brengt.
Doe er je voordeel mee!
Ik hoop dat deze blog je inspireert om meer feedback te geven en om meer aandacht te hebben voor de collega’s om je heen. Laten we samen werken aan een veilige en open werkcultuur.
Kom je er niet uit, hulp nodig of wil je graag eens sparren? Weet me te vinden.
Groet vol vertrouwen,
Kristy